Bakteriální žihadlo

29.9.2017
Citace:
D.Böck et al., In situ architecture, function, and evolution of a contractile injection system, Science  18 Aug 2017: Vol. 357, Issue 6352, pp. 713-717, DOI: 10.1126/science.aan7904 - J.Wang et al., Cryo-EM structure of the extended type VI secretion system sheath–tube complex, Nature Microbiology (2017), doi:10.1038/s41564-017-0020-7
Největší známá měňavka Chaos carolinensis dorůstá až 5 mm, foto dr.Tsukii Yuuji (http://protist.i.hosei.ac.jp/PDB2/PCD1761/D/79.jpg) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons.

K výbavě nedávno objevené bakterie Amoebophilus asiaticus patří zařízení na prorážených buněčných stěn připomínající žihadlo molekulárních rozměrů. Schematické fungování znázorňuje video. Válcový útvar z 200 bílkovin stažením vymrští proti buněčné membráně molekulární beranidlo a zase ho vtáhne zpět. Odborné pojmenování zní T6SS (type 6 secretion system - sekreční systém typu 6). Nepracují jednotlivě, nýbrž v bateriích až o 30 jednotkách.

T6SS je složitý bílkovinný komplex, připevněný zevnitř na buněčné membránu bakterie. Přesné působení dosud neznáme. Špici bakteriálního beranidla snad tvoří molekula enzymu, který rozkládá buněčnou membránu. „Je možné, že proražení membrány je čistě mechanická záležitost,“ dodává pro.Martin Pilhofer z curyšského Spolková vysoká technická škola v Curychu, něm. Eidgenössische Technische Hochschule ZürichETH?.

Měňavky, též améby (angl. amoeba) s oblibou pojídají jiné jednobuněčné včetně bakterií. Ne každá se umí prodrat ven jako A. asiaticus a neskončit v trávicí vakuole. Nešťastný osud dvou prvoků rodu Paramecium (trepka) v útrobách měňavky spatříme na tomto videu. Největší známou měňavku Chaos carolinensis, která dorůstá až 5 mm, vidíme na obrázku; foto dr.Tsukii Yuuji (http://protist.i.hosei.ac.jp/PDB2/PCD1761/D/79.jpg) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons.

Vladimír 1.10.2017: Je-li T6SS uvnitř buňky bakterie, pak musí udělat díru i do vlastní membrány.

Odeslat komentář k článku "Bakteriální žihadlo "